Joga nie jest kulturą fizyczną, dlatego Asany to nie są ćwiczenia

ASANA TO NIE JEST ĆWICZENIE

Przyjrzyjmy się klasycznej definicji asany, która mówi że asana to pozycja ciała kultywowana w świadomości i rozluźnieniu.

Według Patandźalego, twórcy traktatu pt. Joga Sutry, w wersie 2:46 asana to:

sthira sukham asanam

czyli pozycja ciała, która jest stabilna i wygodna.


na rysunku asana która nazywa się Eka Pada Pranamasana; rysunek pochodzi z tzw. pomarańczowej książki pt. "Asana Pranayama Mudra Bandha" Swami Satyananda Saraswati, wyd. Yoga Publication Trust, Munger Bihar Indie


Jaka jest różnica między asaną a ćwiczeniem fizycznym?

  • asana to techniki, które układają ciało w pozycjach kultywujących świadomość, relaksacje, koncentracje i medytacje.
  • w asanie główny akcent położony jest na świadomość i uważność
  • świadomość ruchu prowadzi do rozluźnienia umysłu i ostatecznego oczyszczenia mentalnego balastu
  • asany nie tylko wzmacniają ciało, ale uwalniają i budzą uśpioną energię praniczną
  • umysł manifestuje się poprzez ciało fizyczne; asana wywołuje harmonijny przepływ energii w układzie nerwowym, biciu serca, w oddychaniu, co pociąga za sobą harmonijny przepływ Prany (energii witalnej) w Ciele Pranicznym, co z kolei pomaga uspokoić umysł
  • asany mają wpływ na całą osobowość i zachowanie, nie tylko na ciało fizyczne
  • asany powinny być wykonywane w atmosferze spokoju i harmonii
  • asany utrzymywane przez pewien czas i wykonywane ze świadomością i koordynacją z oddechem, spowalniają metabolizm i tempo oddychania (zwolnione tempo oddychania potrzebne jest do Pranayamy)
  • asany spowalniają też katabolizm (katabolizm w bardzo dużym skrócie to utrata energii)
  • ćwiczenia fizyczne zaś - przyspieszają oddech i metabolizm; promują też katabolizm
  • asany mają głęboki wpływ na gruczoły dokrewne w ciele i narządach wewnętrznych oraz zmieniają aktywność elektromagnetyczną w układzie nerwowym
  • podczas praktyki asan bardzo ważna jest AHIMSA - czyli nie krzywdzenie; brak agresji, wykonywanie i utrzymywanie asany w zgodzie z własnym ciałem i możliwościami psycho-fizycznymi na dany dzień, bez przeciążania bez napinania (czyli z miłością do ciała)
  • w dzisiejszych czasach sportowcy zwracają się ku Jodze ze względu na jej korzystny wpływ na umysł oraz elastyczność stawów.

Z uwagi na rodzaj tego artykułu, który jest o Jodze, a nie o treningach fizycznych, więcej o tym czym jest katabolizm oraz anabolizm znajdziesz w Google'ach :)


MOŻE CIĘ ZAINTERESOWAĆ

Joga zaczyna się od Pranayamy nie od Asany

 


 

caret-down caret-up caret-left caret-right

Autorką artykułu jest Anja - stworzycielka Sūtry. Ostanie 11 lat poświęciła na zgłębianie wiedzy Jogi. A od 7miu lat nieprzerwanie już, prowadzi i organizuje zajęcia, warsztaty, odosobnienia. Jogę traktuje jako styl życia i system który poszerza świadomość, a nie jako ćwiczenia fizyczne. Pragnie przybliżać ludziom szeroką wiedzę Jogi klasycznej, dlatego założyła bloga; pisze artykuły, nagrywa prowadzone relaksacje, medytacje, Jogę Nidrę. Przeszła przez wiele systemów jogi. Gdy w końcu trafiła na przekaz linii Satyananda Yoga/Bihar Yoga, było to dla niej objawienie i wiedziała już, że nie musi dalej szukać. Ukończyła z wyróżnieniem 3-letni proces pogłębionych studiów w Europejskiej Akademii Satyananda Yogi. Studiowała antropologię kultury na Uniwersytecie Jagiellońskim. Uczyła się też w Latającej Szkole. Jest nauczycielką certyfikowaną przez Yoga Alliance oraz polski MEN. Podróżuje do Aszramu w Bihar (Indie Północne) kiedy tylko może.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *