Ghi (Ghee) czyli klarowane masło [Przepisy Pełne Prany] [Ajurweda]

Ghee

CZYM JEST GHI

Ghi to sklarowane masło - czysty tłuszcz pozbawiony białka i wody. Można rozgrzewać je do wysokich temperatur (punkt dymienia 252°C  jest to temperatura wyższa niż w przypadku większości olejów). Ghi nie jełczeje, a po ostygnięciu zmienia konsystencję z płynnej na stałą, przypominającą konsystencję smalcu. Najlepiej przechowywać je w lodówce w szklanym naczyniu. W temperaturze pokojowej można przechowywać kilka tygodni.

Ghi bardzo dobrze zatem nadaje się do smażenia warzyw oraz do smarowania pieczywa czy okraszania potraw. Uziemia i poprawia trawienie; rozpala trawienny ogień zwany w ajurwedzie "agni". Jest bardzo zdrowe i sattwiczne - czyli zbalansowane, posiadające wysoką wibrację. Sattwa to stan do którego dążymy praktykując jogę, sattwa to równowaga, spokój, zdrowie, czystość, klarowność, rozwój. Spożywając ghi wzmacniamy stan sattwicznej równowagi w organizmie.

 

PRZYGOTOWANIE

Dobrej jakości świeże masło (nieosolone) roztop na wolnym ogniu. Za pomocą chochli lub dużej łyżki zbierz wytworzoną piankę. Gdy masło zacznie się gotować, odparowując wodę - zmniejsz ogień i gotuj jeszcze ok 10 minut. Ghi jest gotowe gdy woda wyparuje, a składnik białkowy masła na dnie garnka przybierze złocistobrązowy kolor (pojawi się orzechowy zapach, lecz bez śladu spalenizny). Zdejmij z ognia i po ochłodzeniu przelej do szklanego naczynia.



MOŻE CIĘ ZAINTERESOWAĆ

Jak jeść wg zasad Ajurwedy - Teoria Trzech Gun


caret-down caret-up caret-left caret-right

Autorką artykułu jest Anja - Praktykuje regularnie od 11 lat, od 2013 roku prowadzi i organizuje zajęcia, warsztaty, odosobnienia. Przeszła przez wiele systemów jogi. Gdy w końcu trafiła na przekaz linii Satyananda Yoga/Bihar Yoga, było to dla niej objawienie i wiedziała już, że nie musi dalej szukać. Ukończyła z wyróżnieniem 3-letni proces pogłębionych studiów jogi w Europejskiej Akademii Satyananda Yogi. Podróżowała dwukrotnie do Indii Północnych, ostatnio z wizytą w Aszramie w Bihar. Naturalnie więc, praktyka którą prowadzi inspirowana jest tą linią, która należy do systemu jogi klasycznej. Jogę traktuje jako styl życia i system który poszerza świadomość, a nie jako ćwiczenia fizyczne. Pragnie przybliżać ludziom szeroką wiedzę Jogi klasycznej, dlatego założyła bloga; pisze artykuły, nagrywa prowadzone relaksacje i medytacje oraz Jogę Nidrę. Studiowała antropologię kultury na Uniwersytecie Jagiellońskim. Uczyła się też w Latającej Szkole. Jest nauczycielką certyfikowaną przez Yoga Alliance oraz polski MEN (czytaj więcej)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *