JOGA NIDRA

Joga Nidra czyli sztuka głębokiej relaksacji

joga nidra

Nidra Joga odnosi się do stanu przytomnej świadomości głębokiego snu. Jest to jogiczna technika psychicznego snu. Przynosi całkowitą relaksację podczas zachowania stanu całkowitej świadomości. W czasie praktyki Jogi Nidry można ostatecznie przekształcić swe wzorce myślowe na lepsze. Mówi się, że 20-30 minutowa sesja Jogi Nidry jest ekwiwalentem około 3 godzin głębokiego snu. W skrócie można powiedzieć że Joga Nidra to praktyka głęboko relaksacyjna, ale nie tylko…

Joga Nidra jest techniką pratyahary* w którym zakłócenia umysłu są wygaszane, tak aby umysł mógł odpocząć. Technika ta, wywiera wielki transformujący wpływ na osoby jej doświadczające; uwalnia napięcia, głęboko rozluźnia i relaksuje.


*PRATYAHARA – technika wycofania zmysłów tj. oddzielenie umysłu i ciała od otaczającej rzeczywistości zewnętrznej. Piąty z członów ośmiostopniowej ścieżki Jogi wg. Patańdźalego, autora klasycznego traktatu o Jodze pt. Jogasutry


joga nidra

Ludzie czują, że się relaksują, gdy zwalają się w fotelu z filiżanką herbaty lub kawy, drinka lub papierosem, czytając gazetę czy włączając telewizor. Ale to w rzeczywistości jest zaledwie czuciowym odwróceniem uwagi – dywersją sensoryczną. Współczesne badania nad snem wykazały, że takie zachowanie (przez wiele osób postrzegane jako raj na ziemi) bardzo rzadko niwelują oznaki stresu. Prawdziwy relaks to doświadczenie wykraczające daleko poza to wszystko. Dla absolutnego relaksu należy zachować całkowitą świadomość.

Stwierdzono że praktyka jogicznej relaksacji zmniejsza niepokój oraz napięcie. Ma pozytywny wpływ na psychosomatyczne objawy stanów wysokiego niepokoju takie jak; bóle i zawroty głowy, bóle w klatce piersiowej, kołatanie serca, pocenie się, bóle brzucha. Techniki ta używana jest do pomocy żołnierzom wracającym z wojny z zespołem stresu pourazowego (PTSD – posttraumatic stress disorder).

joga nidra

Współcześnie, głębokie doświadczenia Nidra Jogi miał Satyananda Saraswati, gdy mieszkał ze swym mistrzem Sivanandą Saraswati w Rishikesh. Zaczął studiować pisma tantryczne i poprzez praktykę, skonstruował system relaksu, którego rozpoczął popularyzację w połowie XX wieku. Wyjaśnił Nidra Jogę jako stan umysłu, między jawą a snem, który otwiera głębokie fazy fluktuacji umysłu, co sugeruje powiązanie z dawnymi praktykami tantrycznymi poszerzania świadomości o nazwie Nyasa.

Forma praktyki Jogi Nidry wprowadzona przez Satyanandę zawiera osiem etapów (internalizacja umysłu – uwewnętrznienie, szankalpa, rotacja świadomości, świadomość oddechu, manifestacja przeciwieństw, kreatywna wizualizacja, ponowienie szankalpy oraz eksternalizacja umysłu – uzewnętrznienie). Satyananda Joga Nidra jest systematyczną metodą wywoływania pełnego relaksu fizycznego, umysłowego i emocjonalnego. Podczas praktyki, odnosi się wrażenie że uczestnik sesji śpi, podczas gdy jego świadomość działa na znacznie głębszym poziomie.

Joga Nidra (również po polsku) dostępna jest na playliście
„Joga Nidra do samodzielnej praktyki” na kanale YouTube SUTRY SERCA

joga nidra

joga Nidra

ॐ LUBISZ SUTRĘ SERCA? postaw herbatę jaśminową ॐ Omm TAK!
Hello. Add your message here.