Joga Nidra do samodzielnej praktyki – pogłębiona relaksacja & medytacja [AUDIO]

SERIA #RELAKSACJA

Praktykuj codziennie dla regeneracji i rozluźnienia; po pracy, po wysiłku fizycznym, gdy czujesz zmęczenie, lub wieczorem gdy masz trudności z zasypianiem. Jedyne co potrzebujesz to chwila dla siebie i słuchawki, plus wygodne miejsce gdzie możesz się położyć na plecach.

CZYM JEST JOGA NIDRA

Joga Nidra jest systematyczną metodą wywoływania pełnego odprężenia fizycznego, umysłowego i emocjonalnego. Odnosi się do stanu przytomnej świadomości głębokiego snu, to technika psychicznego snu. Praktyka głęboko relaksacyjna, ale nie tylko - bo Joga Nidra jest techniką Pratyahary* - która należy do zestawu technik medytacji.


*Pratyahara -  to technika wycofania zmysłów; w której zakłócenia umysłu są wygaszane, tak aby umysł mógł odpocząć. Piąty z ośmiostopniowej ścieżki Radża Jogi Patandżalego - autora klasycznego traktatu o Jodze "Jogasutry"

Twórcą Jogi Nidry jest Sri Swami Satyananda Saraswati (Satyananda Yoga/Bihar School of Yoga). Wyjaśnił nidrę jako stan umysłu, między jawą a snem, który wywodzi się z dawnych tantrycznych praktyk jogi o nazwie Nyasa, mających na celu poszerzanie świadomości.

 


JAK PRAKTYKOWAĆ JOGĘ NIDRĘ?

Połóż się na placach wygodnie. Możesz położyć się na macie, pomóc sobie kocem - zadbaj o swój komfort i wygodę oraz o to, aby nikt Ci nie przeszkadzał. Pomieszczenie w którym praktykujesz powinno być ciche i przewietrzone. Włącz nagranie i z zamkniętymi oczami, podążaj swoją uwagą i świadomością za głosem osoby prowadzącej. Pozostań całkowicie przytomna/y, nie zasypiaj, postaraj się też nie poruszać ciałem fizycznym.


NAGRANIE DO SAMODZIELNEJ PRAKTYKI


KORZYŚCI Z REGULARNEJ PRAKTYKI:

  • uwalnia napięcia, głęboko rozluźnia, odpręża,
  • zmniejsza niepokój oraz lęki,
  • niweluje oznaki stresu i wzmacnia odporność na stres,
  • 30 minutowa sesja Jogi Nidry jest ekwiwalentem około 3 godzin głębokiego snu i odżywczego odpoczynku,
  • obniża poziom ciśnienia krwi,
  • jest systematyczną metodą wywoływania pełnego relaksu fizycznego, umysłowego i emocjonalnego,
  • pomaga przy problemach z bezsennością,
  • dzięki Nidrze można ostatecznie przekształcić swe wzorce myślowe na lepsze,
  • usuwa destrukcyjne nawyki,
  • uwalnia uśpiony potencjał ludzki (geniusz w człowieku),
  • uzdrawia na wielu różnych poziomach,
  • daje pogodę ducha i pozytywność,
  • daje jasny klarowny umysł,
  • poszerza świadomość - nie tylko ciała,
  • pobudza nieaktywne obszary mózgu - wywołuje efekt przepływu witalnej i mentalnej energii (prany),
  • daje witalność,
  • wzmacnia zdolności koncentracji,
  • uwalnia uwięzioną energię i traumy,
  • ma pozytywny wpływ na psychosomatyczne objawy stanów wysokiego niepokoju (bóle i zawroty głowy, bóle w klatce piersiowej, kołatanie serca, pocenie się, bóle brzucha)
  • używana jest do pomocy osobom z zespołem stresu pourazowego (PTSD – posttraumatic stress disorder)

ŹRÓDŁA

  • książka "Yoga Nidra" Swami Satyananda Saraswati wyd. Yoga Publications Trust, Munger, Bihar, Indie
caret-down caret-up caret-left caret-right

Autorką artykułu + nagrania jest Anja - Stworzycielka Sūtry. Praktykuje od 2008 roku. Jogę traktuje jako styl życia i system który poszerza świadomość (a nie jako ćwiczenia fizyczne). Obecnie praktykuje w Tradycji Bihar School of Yoga (którą uważa za Objawienie). Więcej o Anji TU

Jest to krótka Joga Nidra, która może być wykonywana nie tylko leżąc na plecach ALE TEŻ W POZYCJI MEDYTACYJNEJ (skrzyżowane nogi i prosty kręgosłup, oczy zamknięte). Natomiast bardzo ważne jest aby w czasie praktyki móc się rozluźnić. Dla większości ludzi rozluźnienie łatwiej przychodzi kiedy leży się na plecach w pozycji Shavasana (nogi w rozkroku, prosty kręgosłup, oczy zamknięte).

CZYM JEST JOGA NIDRA?

Joga Nidra jest systematyczną metodą wywoływania pełnego odprężenia fizycznego, umysłowego i emocjonalnego. Odnosi się do stanu przytomnej świadomości głębokiego snu, to technika psychicznego snu. Praktyka głęboko relaksacyjna, ale nie tylko - bo Joga Nidra jest techniką Pratyahary - która należy do zestawu technik medytacji.
Twórcą Jogi Nidry jest Sri Swami Satyananda Saraswati (Satyananda Yoga/Bihar School of Yoga) który opisał Nidrę jako stan umysłu między jawą a snem, który wywodzi się z dawnych tantrycznych praktyk jogi o nazwie Nyasa, mających na celu poszerzanie świadomości.



*Pratyahara -  to technika wycofania zmysłów; w której zakłócenia umysłu są wygaszane, tak aby umysł mógł odpocząć. Piąty z ośmiostopniowej ścieżki Radża Jogi Patandżalego - autora klasycznego traktatu o Jodze "Jogasutry"



JAK PRAKTYKOWAĆ JOGĘ NIDRĘ

Połóż się na placach wygodnie. Możesz położyć się na macie, pomóc sobie kocem - zadbaj o swój komfort i wygodę oraz o to, aby nikt Ci nie przeszkadzał. Pomieszczenie w którym praktykujesz powinno być ciche i przewietrzone. Włącz nagranie i z zamkniętymi oczami, podążaj swoją uwagą za instrukcjami z nagrania. Pozostań całkowicie przytomna/y, nie zasypiaj, postaraj się też nie poruszać ciałem fizycznym.

Praktykuj codziennie dla regeneracji i rozluźnienia; po pracy, po wysiłku fizycznym, gdy czujesz zmęczenie, po południu (ewentualnie wieczorem gdy masz trudności z zasypianiem). Jedyne co potrzebujesz to chwila dla siebie i słuchawki, plus wygodne miejsce gdzie możesz się położyć na plecach.

NAGRANIE DO SAMODZIELNEJ PRAKTYKI


KORZYŚCI JAKIE DAJE JOGA NIDRA:

  • uwalnia napięcia, głęboko rozluźnia, odpręża,
  • zmniejsza niepokój oraz lęki,
  • niweluje oznaki stresu i wzmacnia odporność na stres,
  • 30 minutowa sesja Jogi Nidry jest ekwiwalentem około 3 godzin głębokiego snu i odżywczego odpoczynku,
  • obniża poziom ciśnienia krwi,
  • jest systematyczną metodą wywoływania pełnego relaksu fizycznego, umysłowego i emocjonalnego,
  • pomaga przy problemach z bezsennością,
  • dzięki Nidrze można ostatecznie przekształcić swe wzorce myślowe na lepsze,
  • usuwa destrukcyjne nawyki,
  • uwalnia uśpiony potencjał ludzki (geniusz w człowieku),
  • uzdrawia na wielu różnych poziomach,
  • daje pogodę ducha i pozytywność,
  • daje jasny klarowny umysł,
  • poszerza świadomość - nie tylko ciała,
  • pobudza nieaktywne obszary mózgu - wywołuje efekt przepływu witalnej i mentalnej energii (prany),
  • daje witalność,
  • wzmacnia zdolności koncentracji,
  • uwalnia uwięzioną energię i traumy,
  • ma pozytywny wpływ na psychosomatyczne objawy stanów wysokiego niepokoju (bóle i zawroty głowy, bóle w klatce piersiowej, kołatanie serca, pocenie się, bóle brzucha)
  • używana jest do pomocy osobom z zespołem stresu pourazowego (PTSD – posttraumatic stress disorder)

ŹRÓDŁA

  • książka "Yoga Nidra" Swami Satyananda Saraswati wyd. Yoga Publications Trust, Munger, Bihar, Indie
  • książka "Joga Nidra Sztuka Relaksacji" Lesław Kulmatycki wyd. Przestrzeń

Autorką artykułu + nagrania jest Anja - Stworzycielka Sūtry. Praktykuje od 2008 roku. Jogę traktuje jako styl życia i system który poszerza świadomość (a nie jako ćwiczenia fizyczne). Obecnie praktykuje w Tradycji Bihar School of Yoga (którą uważa za Objawienie). Więcej o Anji TU


 

Dodaj komentarz