Czym jest Joga Nidra + nagrania audio do samodzielnej praktyki [PLAYLISTA]

CZYM JEST JOGA NIDRA?

Nidra Joga jest systematyczną metodą wywoływania pełnego relaksu fizycznego, umysłowego i emocjonalnego. To technika psychicznego snu; odnosi się do stanu przytomnej świadomości głębokiego snu. Przynosi całkowitą relaksację podczas zachowania stanu całkowitej świadomości. Podczas praktyki, odnosi się wrażenie że uczestnik sesji śpi, podczas gdy jego świadomość działa na znacznie głębszym poziomie. Jogę Nidrę określa się jako stan umysłu, między jawą a snem.

W skrócie można powiedzieć że Joga Nidra to praktyka głęboko relaksacyjna, ale nie tylko, bo Joga Nidra jest techniką Pratyahary* - która należy do zestawu technik medytacji.


* PRATYAHARA –  technika wycofania zmysłów; w której zakłócenia umysłu są wygaszane, tak aby umysł mógł odpocząć. Piąty z ośmiostopniowej ścieżki Radża Jogi Patandżalego - autora klasycznego traktatu o Jodze "Jogasutry"


 

Twórcą Jogi Nidry jest Swami Satyananda Saraswati (Satyananda Yoga/Bihar Yoga). Wyjaśnił nidrę jako stan umysłu, między jawą a snem, który wywodzi się z dawnych tantrycznych praktyk jogi o nazwie Nyasa, mających na celu poszerzanie świadomości.

JAK WYGLĄDA PRAKTYKA JOGI NIDRY?

Połóż się na placach wygodnie. Możesz położyć się na macie, pomóc sobie kocem - zadbaj o swój komfort i wygodę oraz o to, aby nikt Ci nie przeszkadzał. Pomieszczenie w którym praktykujesz powinno być ciche i przewietrzone. Włącz nagranie i z zamkniętymi oczami, podążaj swoją uwagą i świadomością za głosem osoby prowadzącej. Pozostań całkowicie przytomna/y, nie zasypiaj, postaraj się też nie poruszać ciałem fizycznym. Jogę Nidrę możesz praktykować codziennie.

KORZYŚCI Z REGULARNEJ PRAKTYKI:

  • uwalnia napięcia, głęboko rozluźnia i relaksuje,
  • zmniejsza niepokój oraz lęki,
  • niweluje oznaki stresu i wzmacnia odporność na stres,
  • obniża poziom ciśnienia krwi,
  • jest systematyczną metodą wywoływania pełnego relaksu fizycznego, umysłowego i emocjonalnego,
  • 30 minutowa sesja Jogi Nidry jest ekwiwalentem około 3 godzin głębokiego snu i odżywczego odpoczynku,
  • jest pomocna przy problemach z bezsennością,
  • dzięki Nidrze można ostatecznie przekształcić swe wzorce myślowe na lepsze,
  • usuwa destrukcyjne nawyki,
  • uzdrawia na wielu głębokich poziomach,
  • przynosi pogodę ducha oraz pozytywność,
  • daje jasny czysty umysł,
  • pobudza nieaktywne obszary mózgu - wywołuje efekt przepływu witalnej i mentalnej energii (prany),
  • podwyższa witalność,
  • wzmacnia zdolności koncentracji,
  • uwalnia uwięzioną energię i traumy,
  • uwalnia uśpiony potencjał ludzki (geniusz w człowieku),
  • ma pozytywny wpływ na psychosomatyczne objawy stanów wysokiego niepokoju (bóle i zawroty głowy, bóle w klatce piersiowej, kołatanie serca, pocenie się, bóle brzucha),
  • używana jest do pomocy osobom z zespołem stresu pourazowego (PTSD – posttraumatic stress disorder)

 
PLAYLISTA NAGRAŃ

Na moim kanale YouTube znajdziesz zebrane z przestrzeni internetu nagrania prowadzonej relaksacji i Jogi Nidry, również po polsku, do samodzielnej praktyki. Playlista jest cały czas aktualizowana. Jeśli znajdziesz jakieś dobre nagranie którego nie ma na liście - podziel się! Daj znać mailowo (anja @ sutraserca.pl) lub w komentarzu do tego wpisu - dołączę audio do kolekcji, aby służyło wszystkim!

 

JOGA NIDRA I RELAKSACJA WSPÓŁCZEŚNIE

Współcześnie Joga Nidra przeżywa swój rozkwit na Zachodzie, jest bardzo popularna w Stanach i w Europie Zachodniej. Nic dziwnego - w obecnych czasach kiedy nadmiar bodźców i ilość doświadczeń pozostawia nas w stanie ciągłego napięcia oraz przeciążenia, Joga Nidra należy do zestawu technik najbardziej potrzebnych i skutecznych.

CIEKAWOSTKA
Inne metody głębokiego relaksu, pomocne nawet przy nerwicach oraz zaburzeniach psychosomatycznych opracował Johannes Schultz - Trening Autogenny Schultz'a, oraz Edmund Jacobson - relaksacja progresywna Jacobsona, lub Progresywny Relaks Mięśni.



MOŻE CIĘ ZAINTERESOWAĆ

Sesje Jogi Nidry w Krakowie

 


 

ŹRÓDŁA

  • książka "Yoga Nidra" Swami Satyananda Saraswati wyd. Yoga Publications Trust, Munger, Bihar, Indie
  • książka "Joga Nidra Sztuka Relaksacji" Lesław Kulmatycki, wyd. Przestrzeń
caret-down caret-up caret-left caret-right

Autorką artykułu jest Anja - Praktykuje regularnie od 11 lat, od 2013 roku prowadzi i organizuje zajęcia, warsztaty, odosobnienia. Przeszła przez wiele systemów jogi. Gdy w końcu trafiła na przekaz linii Satyananda Yoga/Bihar Yoga, było to dla niej objawienie i wiedziała już, że nie musi dalej szukać. Ukończyła z wyróżnieniem 3-letni proces pogłębionych studiów jogi w Europejskiej Akademii Satyananda Yogi. Podróżowała dwukrotnie do Indii Północnych, ostatnio z wizytą w Aszramie w Bihar. Naturalnie więc, praktyka którą prowadzi inspirowana jest tą linią, która należy do systemu jogi klasycznej. Jogę traktuje jako styl życia i system który poszerza świadomość, a nie jako ćwiczenia fizyczne. Pragnie przybliżać ludziom szeroką wiedzę Jogi klasycznej, dlatego założyła bloga; pisze artykuły, nagrywa prowadzone relaksacje i medytacje oraz Jogę Nidrę. Studiowała antropologię kultury na Uniwersytecie Jagiellońskim. Uczyła się też w Latającej Szkole. Jest nauczycielką certyfikowaną przez Yoga Alliance oraz polski MEN (czytaj więcej)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *