Czym jest Joga Nidra + playlista nagrań do samodzielnej praktyki

"Ludzie czują, że się relaksują, gdy zwalają się w fotelu z filiżanką herbaty lub kawy, drinkiem lub papierosem, czytając gazetę czy włączając telewizor. Ale w rzeczywistości jest to zaledwie czuciowym odwróceniem uwagi – dywersją sensoryczną. Współczesne badania nad snem wykazały, że takie zachowanie (przez wiele osób postrzegane jako raj na ziemi) bardzo rzadko niweluje oznaki stresu. Prawdziwy relaks to doświadczenie wykraczające daleko ponad to. Dla absolutnego relaksu należy zachować całkowitą świadomość..." - Swami Satyananda Saraswati

CZYM JEST JOGA NIDRA?

Nidra Joga to jogiczna technika psychicznego snu (gdyż odnosi się do stanu przytomnej świadomości głębokiego snu). Przynosi całkowitą relaksację podczas zachowania stanu całkowitej świadomości. Podczas praktyki, odnosi się wrażenie że uczestnik sesji śpi, podczas gdy jego świadomość działa na znacznie głębszym poziomie. Swami Satyananda (twórca tej metody) wyjaśnił Nidrę jako stan umysłu, między jawą a snem. Joga Nidra jest systematyczną metodą wywoływania pełnego relaksu fizycznego, umysłowego i emocjonalnego.

W skrócie można powiedzieć że Joga Nidra to praktyka głęboko relaksacyjna, ale nie tylko…
... bo Joga Nidra jest techniką pratyahary* w którym zakłócenia umysłu są wygaszane, tak aby umysł mógł odpocząć. 

*PRATYAHARA – technika wycofania zmysłów tj. oddzielenie umysłu, ciała i zmysłów od otaczającej rzeczywistości zewnętrznej. Piąty z członów ośmiostopniowej ścieżki Jogi wg. Patańdźalego, autora klasycznego traktatu o Jodze pt. 'Jogasutry'

.
PLAYLISTA NAGRAŃ

Na kanale Sutry Serca znajdziesz zebrane z przestrzeni internetu nagrania relaksacji i nidry, również po polsku, do samodzielnej praktyki. Playlista jest cały czas aktualizowana. Jeśli znajdziesz jakieś fajne nagranie którego nie ma na liście - podziel się:) Daj znać mailowo (anja@sutraserca.pl) lub w komentarzu - z radością dołączę audio do naszej Sutrowej kolekcji, aby służyło wszystkim!

 


JAK WYGLĄDA PRAKTYKA NIDRY?

Połóż się na placach wygodnie. Możesz położyć się na macie, pomóc sobie kocem - zadbaj o swój komfort i wygodę oraz o to, aby nikt Ci nie przeszkadzał. Pomieszczenie w którym praktykujesz powinno być ciche i przewietrzone. Włącz nagranie i z zamkniętymi oczami, podążaj swoją uwagą i świadomością za głosem osoby prowadzącej. Pozostań całkowicie przytomna/y, nie zasypiaj, postaraj się też nie poruszać ciałem fizycznym. Jogę Nidrę możesz praktykować codziennie :)

DOBRODZIEJSTWA REGULARNEJ PRAKTYKI:

  • uwalnia napięcia, głęboko rozluźnia i relaksuje,
  • zmniejsza niepokój oraz lęki, 
  • niweluje oznaki stresu i wzmacnia odporność na stres,
  • obniża poziom ciśnienia krwi,
  • jest systematyczną metodą wywoływania pełnego relaksu fizycznego, umysłowego i emocjonalnego,
  • 30 minutowa sesja Jogi Nidry jest ekwiwalentem około 3 godzin głębokiego snu i odżywczego odpoczynku,
  • jest pomocna przy problemach z bezsennością,
  • dzięki Nidrze można ostatecznie przekształcić swe wzorce myślowe na lepsze,
  • usuwa destrukcyjne nawyki,
  • uzdrawia na wielu głębokich poziomach,
  • przynosi pogodę ducha oraz pozytywność,
  • daje jasny czysty umysł,
  • pobudza nieaktywne obszary mózgu - wywołuje efekt przepływu witalnej i mentalnej energii (prany),
  • podwyższa witalność,
  • wzmacnia zdolności koncentracji,
  • uwalnia uwięzioną energię i traumy,
  • uwalnia uśpiony potencjał ludzki (geniusz w człowieku),
  • ma pozytywny wpływ na psychosomatyczne objawy stanów wysokiego niepokoju (bóle i zawroty głowy, bóle w klatce piersiowej, kołatanie serca, pocenie się, bóle brzucha),
  • używana jest do pomocy osobom z zespołem stresu pourazowego (PTSD – posttraumatic stress disorder)

 

JOGA NIDRA I RELAKSACJA WSPÓŁCZEŚNIE

Twórcą metody Jogi Nidry jest Swami Satyananda Saraswati, założyciel linii Bihar School of Yoga. Miał on głębokie doświadczenia stanu Nidry, gdy mieszkał ze swym mistrzem Swami Sivanandą Saraswati w Rishikesh. Swami Satyananda zaczął studiować pisma tantryczne i poprzez praktykę, skonstruował system relaksu, który nazwał Jogą Nidrą i rozpoczął jej popularyzację w połowie XX wieku. Wyjaśnił Jogę Nidrę jako stan umysłu, między jawą a snem, który wywodzi się z dawnych praktyk tantrycznych o nazwie Nyasa, mających na celu poszerzanie świadomości.

Współcześnie Joga Nidra przeżywa swój rozkwit na Zachodzie, jest bardzo popularna w Stanach i w Europie Zachodniej. Nic dziwnego - w obecnych czasach kiedy nadmiar bodźców i ilość doświadczeń pozostawia nas w stanie ciągłego napięcia oraz przeciążenia, Joga Nidra należy do zestawu technik najbardziej potrzebnych i skutecznych.

Podobne metody głębokiego relaksu, pomocne nawet przy nerwicach oraz zaburzeniach psychosomatycznych  opracował Johannes Schultz - Trening Autogenny Schultz'a, oraz Edmund Jacobson - relaksacja progresywna Jacobsona, lub Progresywny Relaks Mięśni.

 

 

Pisząc ten artykuł korzystałam z następujących źródeł:

  • książka „Yoga Nidra” - Swami Satyananda Saraswati, wyd. Yoga Publications Trust,
  • książka „Joga Nidra. Sztuka Relaksacji” Lesław Kulmatycki, wyd. Przestrzeń,

Autorką Anandartykułu jest Anja - założycielka Sutry Serca, kocia mama, wolna dusza z sercem na dłoni, duchowy poszukiwacz, miłośniczka kawy, gór i kotów. Więcej o Anji przeczytasz TUTAJ


 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

two × 1 =