Kiczeri – danie wspomagające trawienie i oczyszczanie

kiczeri-2_sutra-serca

Kiczeri to doskonałe danie oczyszczające, które reguluje i usprawnia proces trawienia. Jest to tradycyjna indyjska potrawa, stosowana również w ajurwedzie jako danie lecznicze.

Często danie to towarzyszy terapii zwanej panczakarma (intensywna kuracja oczyszczająca organizm z toksyn), ponieważ jest łatwostrawne i wspomagające detoks, jednak świetnie sprawdzi się także w codziennej diecie.

Podstawą kiczeri jest ryż basmati, fasolka mung dal (łuskana, żółta w połówkach) oraz specjalna masala (mieszanka przypraw). Fasolkę można zastąpić czerwoną lub żółtą soczewicą, która jest łatwiej dostępna, a ma te same właściwości. Tajemnicą kiczeri jest właśnie połączenie ryżu z fasolką mung lub soczewicą, które zwiększa przyswajalność obydwu składników. Poza tym do dania możemy dodawać właściwie dowolne warzywa, jednak należy pamiętać, że im prostsze będzie danie, tym mocniejsze będą jego właściwości oczyszczające i poprawiające trawienie. Dlatego proponuję dodać maksymalnie 2-3 rodzaje warzyw. Ważne również, aby kiczeri jeść świeże – zaraz po ugotowaniu. Jeśli chcemy przechować je w lodówce, to maksymalnie jeden dzień.

Kiczeri to danie uniwersalne, ale zmieniając dodatki, możemy w większym lub mniejszym stopniu balansować poszczególne dosze. Przepis, który podaję poniżej równoważy wszystkie trzy dosze: vatę, kaphę i pittę.

POTRZEBNE SKŁADNIKI:

Przepis na 4 porcje

  100 g ryżu basmati (ryż dobrze jest namoczyć wcześniej przez ok. 30 min.)
  50 g fasolki mung dal (łuskanej) lub czerwonej soczewicy
  4-6 szklanek wody
  Dowolne warzywa – ja dodałam cukinię i jarmuż
  2 łyżki oleju kokosowego
  Opcjonalnie: zielenina np. pietruszka, liść kombu
  Szczypta soli

 

SKŁADNIKI MASALI:

  • pół łyżeczki kuminu,
  • ¼ łyżeczki kurkumy w proszku,
  • pół łyżeczki nasion kolendry,
  • 3 nasiona kardamonu
  • 1 łyżeczka startego imbiru
  • szczypta asafetydy

 

PRZYGOTOWANIE

Ziarna kuminu i kolendry rozgniatamy w moździerzu albo mielimy w młynku do kawy, a następnie na spodeczku łączymy z asafetydą i kurkumą. W dość wysokim garnku rozgrzewamy olej kokosowy, a następnie wrzucamy przygotowane przyprawy i prażymy przez pół minuty, cały czas delikatnie mieszając. Następnie wrzucamy ryż i soczewicę. Przez minutę podsmażamy razem z przyprawami i zalewamy wrzątkiem. Przykrywamy i zostawiamy na 10 minut, po czym dodajemy pokrojoną w kostkę cukinię i porwane na małe kawałki liście jarmużu. Gotujemy przez kolejne 20 minut, aż ryż i warzywa będą miękkie, ale nie rozgotowane.

Danie dobrze jest wprowadzić do stałego menu. Aby poprawić trawienie, najlepiej spożywać je 1-2 razy w tygodniu. Kiedy chcemy oczyścić organizm, możemy zastosować monodietę i przez kilka dni jeść tylko kiczeri – jest to potrawa, która świetnie nadaje się nie tylko na obiad i kolację, ale także na śniadanie.

*lekko zmodyfikowany przepis pochodzi z książki A. Morningstar, U. Desai „Ajurwedyjska książka kucharska.  Jak zdrowo żyć i dobrze się odżywiać”

caret-down caret-up caret-left caret-right
ANIA Anajurweda

Autorką Anandartykułu jest Ania - z wykształcenia komparatystka i socjolożka, z zawodu – „pani od PR-u” w pewnej instytucji publicznej, z zamiłowania – adeptka jogi i ajurwedy. Nie dość, że rowerzystka, to jeszcze weganka ;)

Ania myśli o założeniu własnego bloga o ajurwedzie pod nazwą Anajurweda. Trzymamy kciuki Aniu!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

12 − 9 =

Show Buttons
Hide Buttons
OD SERCA - lubisz Sutrę Serca? postaw nam herbatę jaśminową :) wspieram
Hello. Add your message here.