Medytacja prowadzona dająca osadzenie i uziemienie „Stabilne Ciało” 1-4 [AUDIO]

 

Medytacja prowadzona dająca osadzenie w ciele i poczucie uziemienia

Jest to podstawowa praktyka, która polega na koncentracji na poczuciu stabilności w ciele fizycznym - jej nazwa to Kaya Sthairyam co oznacza w sanskrycie Stabilne Ciało. Wykorzystujemy w niej bezpośrednie powiązanie na linii ciało-umysł, tzn. gdy ciało się uspokoi i pozostanie w bezruchu, umysł za nim podąży. Umysł stanie się spokojny, skupiony i ujedno-punktowiony, wtedy gdy ciało pozostanie nieruchome. Gdy poruszysz jakąś częścią ciała, umysł również zacznie się 'ruszać' i 'gonić'.
Ta medytacja należy do zestawu technik pratyahary i jest stosowana jako przygotowanie do głębszych praktyk  medytacyjnych - kolejnego etapu czyli dharany (koncentracji). Pratyahara to piąty, a dharana to szósty z etapów ośmiostopniowej ścieżki jogi wg. Patandżalego, autora klasycznego traktatu o jodze pt. "Jogasutry".

Co oznaczają cyfry 1-4 w tytule?

Medytacja Kaya Sthairyam Stabile Ciało ma maksymalnie 12 etapów. W tym nagraniu audio wykorzystane są etapy od 1 do 4 włącznie:
Etap 1 - przygotowanie, internalizacja
Etap 2 - pozycja ciała - poczucie ciała
Etap 3 - wizualizacja ciała (etap z lustrem)
Etap 4 - wizualizacja ciała jako drzewo
Etap 12 - zakończenie praktyki, eksternalizacja (zawsze musi być)

Jak praktykować?

Codziennie wieczorem, jako wieczorna higiena umysłu, która jest tak samo ważna jak wieczorne mycie zębów;) W pozycji skrzyżnej, lub siedząc na krześle, z prostym kręgosłupem.

KORZYŚCI TEJ MEDYTACJI:

  • praktykowana regularnie rozwija mentalną i emocjonalną stabilność
  • daje poczucie równowagi i spokoju wewnętrznego
  • skupia rozbiegany umysł - dzięki temu umysł będzie bardziej wydajny i efektywny
  • stopniowo pomaga wypracować bezruch w ciele fizycznym przez dłuższy czas, pogłębiając doświadczenie medytacji

NAGRANIE PONIŻEJ


Źródło zdjęcia - Veeterzy z darmowego stocka Unsplash


caret-down caret-up caret-left caret-right

Autorką artykułu + nagrania jest Anja - Praktykuje regularnie od 11 lat, od 2013 roku prowadzi i organizuje zajęcia, warsztaty, odosobnienia. Przeszła przez wiele systemów jogi. Gdy w końcu trafiła na przekaz linii Satyananda Yoga/Bihar Yoga, było to dla niej objawienie i wiedziała już, że nie musi dalej szukać. Ukończyła z wyróżnieniem 3-letni proces pogłębionych studiów jogi w Europejskiej Akademii Satyananda Yogi. Podróżowała dwukrotnie do Indii Północnych, ostatnio z wizytą w Aszramie w Bihar. Naturalnie więc, praktyka którą prowadzi inspirowana jest tą linią, która należy do systemu jogi klasycznej. Jogę traktuje jako styl życia i system który poszerza świadomość, a nie jako ćwiczenia fizyczne. Pragnie przybliżać ludziom szeroką wiedzę Jogi klasycznej, dlatego założyła bloga; pisze artykuły, nagrywa prowadzone relaksacje i medytacje oraz Jogę Nidrę. Studiowała antropologię kultury na Uniwersytecie Jagiellońskim. Uczyła się też w Latającej Szkole. Jest nauczycielką certyfikowaną przez Yoga Alliance oraz polski MEN (czytaj więcej)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *