CZYM JEST JOGA W UJĘCIU HOLISTYCZNYM

ASANA

Asany to techniki układania ciała fizycznego w pozycjach, które kultywują świadomość, relaksację, koncentrację i medytację. Ważną częścią tego procesu jest rozwój dobrego zdrowia fizycznego poprzez rozciąganie, masowanie i stymulowanie kanałów pranicznych (Nadi), narządów wewnętrznych i gruczołów hormonalnych. Hatha jogini w praktyce odkryli, że asany otwierają kanały którymi biegnie Prana (energia życiowa) i centra psychiczne (Czakry). Asany stały się narzędziami do osiągnięcia wyższej świadomości; umożliwiając poznanie ciała fizycznego, oddechu, umysłu i bardziej subtelnych stanów.
Bardzo ważna rzecz - asany działają zarówno na ciało jak i umysł, ponieważ nie są to oddzielne jednostki (chociaż w dzisiejszym świecie istnieje tendencja do myślenia i działania tak, jakby były). Widoczna; zmanifestowana forma umysłu to ciało, a subtelna forma ciała to umysł. Praktykowanie asan integruje i harmonizuje obie te przestrzenie.

PRANAJAMA

Termin pranajama (pranayama) ogólnie jest definiowany jako „kontrola oddechu”. Chociaż w świetle stosowanych praktyk taka interpretacja może wydawać się poprawna, nie oddaje jednak pełnego znaczenia tego słowa. PRANA oznacza „energię życiową” lub „siłę życiową”, AYAMA oznacza „rozszerzać”, w związku z czym pranajama jest ekspansją energii życiowej. Ta witalna energia jest odpowiedzialna za wszystkie doświadczenia życiowe, zarówno fizyczne jak i te bardziej subtelne. Pranajamy harmonizują i odblokowują ciało praniczne, które jest siecią kanałów nerwowych przenoszących siłę życiową do każdej komórki i organu w ciele.
W przeszłości pranajamy były przekazywane tylko nielicznym jako część wyższych praktyk jogi dla wybranych. Współcześnie, sekwencja pranajam której uczy dziś wiele szkół jogi, została opracowana przez Bihar School of Yoga.

"W rzeczywistości joga zaczyna się od praktyki pranajamy - wyższa joga. Przed pranajamą jest joga przygotowawczą; asany reprezentują przygotowawczą jogę, nie wyższą jogę. Jamy i Nijamy (Yama i Niyama) reprezentują przygotowawczą jogę, oczywiście mają długofalowe skutki, jednakże wciąż są to praktyki jogi przygotowawczej. Joga tak naprawdę zaczyna się od praktyki pranajamy, ponieważ poprzez oddech rozwija się świadomość subtelnej siły w człowieku jaką jest Prana" - Swami Niranjanananda Saraswati

MUDRA

Oznacza gest/ nastawienie/ postawa. Mudry są kombinacją subtelnych fizycznych ruchów i gestów które zmieniają nastrój, percepcję, postrzeganie, nawyki, emocje; co w rzeczywistości prowadzi do pogłębienia świadomości oraz koncentracji. Harmonizują rozproszoną w ciele i umyśle człowieka Pranę (energię życiową) przez co uspokajają oraz introwertyzują - dzięki czemu łatwiej osiągnąć ujednopunktowienie umysłu i skupienie. Dlatego mudry są praktykami przygotowawczymi do bardziej zaawansowanych technik jogi takich jak np. koncentracja, medytacja. Służą jako pomost, łącznik między umysłem, ciałem fizycznym, a ciałem pranicznym. Dodatkowo wyrażają wiele wyrafinowanych idei takich jak piękno, oddanie, szlachetność, radość, pokora, współczucie, pokój, wdzięczność.

MANTRA

Mantra jest projekcją umysłu tworzoną w sposób mówiony lub mentalny. Mantrą może być słowo, zdanie, sylaba lub dźwięk. Mogą być recytowane, śpiewane lub powtarzane cicho w umyśle. Mantra to nie imię bóstwa lub bogini, ani też osoby. To nie święte słowo, ani żadna część hymnu. Mantra to dźwięk, albo kombinacja dźwięków które ustawia szczególne wibracje w ciele i psychice człowieka. Wywiera tak silne oddziaływanie poprzez fale dźwięków oraz określoną częstotliwość. To nie znaczenie mantry, lecz jej fale dźwiękowe wpływają na przestrzeń mózgu i przestrzeń wokół nas. Powtarzanie mantry ustanawia intensywny i przenikający wzorzec wibracji dźwiękowych, który może zmienić częstotliwość rytmu mózgu, doprowadzając do spektakularnych zmian w świadomości.

MEDYTACJA

Praktyki obejmują: pratjahara (wyciszenie/ uspokojenie umysłu), dharana (koncentracja), dhyana (medytacja).

Warto dodać że w Radża Jodze praktykuje się asany aby rozwinąć umiejętność wygodnego siedzenia w jednej pozycji przez dłuższy czas - co jest niezbędne do medytacji (Patandżali w Joga Sutrach definiuje asanę jako "wygodną i stabilną pozycję")

"Początkiem medytacji jest relaksacja" - Swami Satyanada Saraswati

JOGA NIDRA

Joga Nidra jest techniką pratjahary (pratyahara), w którym zakłócenia umysłu są wygaszane, tak aby umysł mógł odpocząć. Wywiera wielki transformujący wpływ na osoby jej doświadczające; uwalnia napięcia, głęboko rozluźnia i relaksuje. Nidra Joga odnosi się do stanu przytomnej świadomości głębokiego snu, to technika psychicznego snu. Przynosi całkowitą relaksację podczas zachowania stanu całkowitej świadomości. Około 20-30 minutowa sesja Jogi Nidry jest ekwiwalentem mniej więcej 3 godzin głębokiego snu.


 

CO DAJE REGULARNA PRAKTYKA

  • większą odporność na stres,
  • pozwala nabrać psychicznej odporności co pomaga radzić sobie z wyzwaniami dnia codziennego,
  • otwarcie i rozluźnienie i wzmocnienie ciała oraz poprawę sylwetki,
  • otwarcie płuc i klatki piersiowej zmęczonej (przez co zamkniętej) ciągłą pracą przed biurkiem czy komputerem oraz dotlenienie całego organizmu,
  • rozluźnienie w ciele oraz umyśle,
  • większą pewność siebie i spokój wewnętrzny,
  • skupienie i oczyszczenie umysłu przeciążonego pracą mentalną,
  • dotlenienie mózgu co w konsekwencji powoduje kreatywne, szybsze, bardziej skupione myślenie,
  • zwiększa radość życia i poczucie wewnętrznego szczęścia,
  • zbalansowanie emocji,
  • zwiększa świadomość siebie na różnych poziomach –> fizycznym, mentalnym, emocjonalnym i duchowym,
  • poprawia jakość życia, -pokazuje jaśniej osobisty kierunek do własnego szczęścia i spełnienia pełni potencjału który jest nam dany,
  • daje połączenie ciała umysłu i serca (head heart and hands)
OD 1 LIPCA przenosimy zajęcia jogi holistycznej ze Stradomskiej na Białą Drogę + zmieniamy też grafik i ceny | szczegóły tu
Hello. Add your message here.